søndag 22. januar 2012

Liten kjøkkenøy på plass - men jeg trenger litt hjelp!

 Jeg henter ofte inspirasjon fra filmer hva angår interiør, men ikke det er ikke alle filmer tenker skal være den store inspirasjonskilden. Men i julen så vi Smurfe-filmen og jeg må si at jeg falt for noen detaljer i leiligheten som de viste i denne filmen. 
Når vi tegnet kjøkkenet vårt hadde vi mange planløsninger på bordet og kjøkkenøy var hele tiden ett stort ønske. Dessverre så vi at det ikke ville bli plass til en stor øy i midten....men etter jeg så denne filmen fant jeg ut at alt håp er ikke ute!! 

 I bildet under ser du en scene fra filmen som viser hvor jeg hentet inspirasjonen fra!  
(Fant ikke ett bilde som viser det bedre...men håper du skjønner.)

Her har de malt bordet i en slags skittengul farge..
 Tanken om trancherbord som kjøkkenøy har jeg hatt en stund, og jeg visste IKEA hadde ett slik bord, men å se det "live" var det puffet jeg trengte. Så gjett hvem som suste på IKEA i rom-julen....


Jeg er veldig fornøyd, og det er god plass rundt mini-øyen - så det føles ikke at den står i veien.
MEN; Den må pimpes opp!! Jeg synes ikke den naturelle looken i bjørk passer helt inn..men jeg er så usikker...så jeg trenger noen råd..



Skal jeg:

Male understellet hvitt, og platen svart?
Male understellet hvitt og beise platen i en naturell look - type drivved?
Male hele greia hvit?
Male hele øyen i en helt annen farge? Hvilken???
Kanskje du har en helt annen spennende idé? 

Hva synes du??
 Jeg er åpen for alle forslag!!

25 kommentarer:

Hilde sa...

Det ble jo kjempefint!! Jeg heller nok mot å male understellet hvitt og platen svart, slik som resten av kjøkkenet ditt.. På den andre siden hadde det vært stilig med en helt annen farge, ser for meg noe lys turkis eller der omkring. Lykke til! Gleder meg til å se.

Unknown sa...

Så fint det ble med kjøkkenøy!
Jeg må nok si meg enig med Hilde over her, tenker den hadde blir fin med hvitt understell og svart topp;)

Blir spennende å se hva du havner på!
KLEM

Smineset sa...

Veldig fint! Der er så flinke! Jeg ville malt understellet hvitt og lagt på en marmortopp... Om du har en liggende og slenge... ;-) klem

Unknown sa...

Jeg ville male understelle hvitt, og skifter platen for den du ha på kjøkken platen. Jeg tror at en laminat overflate er enkel å rengjøre.

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Grått kanskje?
Eller som innredninga, kvit og svart topp☺
Glede meg til å sjå☺

Klem M♥

Anonym sa...

Jeg har nok gått for å beisen den i en grå nyanse,om ikke hele så toppen,og bunnen malt i hvitt.patinagrå er flott:) tror øyen gjør seg i en annen farge/beis enn resten av kjøkkenet,som grå,det er min personlige mening da;).men den blir sikkert fin om du maler den i hvit og sort også.
gleder meg til å se fortsettelsen og jeg synes dette var en helt flott idee.(sikkert vært fint med 2 bord sammen også;);))

Unknown sa...

Heihei, så flott med den kjøkkenøyen:)
Heldig dere er som har så fint og stort kjøkken... ♥

Hvis du hadde vært heeeelt crayzy, så maler du den GUL, hehe;)
Men det er jo en farge man nok blir fort lei av, så da må man male den igjen etterhvert...

Jeg tror mitt valg hadde fallt på hvit maling på bena og sort topp, tror det kan bli lekkert;)

Spennende og se hva du ender opp med;)

Sivs hus sa...

Hei, Super ide - jeg ville kanskje malt toppen sort og velg enn maling som tåler vann og vask - Jotun har en maling som egner seg. Understellet er flott slikt det er eller eller mal det fransk grå og få et nytt blikkfang i rommet men la toppen være sort for å holde flaten lik de andre flatene i rommet. klem Siv

Vibeke / Mammas Hus sa...

Det trygge valget er jo hvit med sort plate.....(tror sort er bedre enn beiset siden du har sort plate ellers) Meeeeeeen....man kan jo male igjen, om man tør å ta en knæsj farge man liker? (Jeg så for meg turkiiiiiis)

Når det er sagt har jeg samme "øy" ute på verandaen, den står der i påvente av å få av lakken (akkurat nå er den veldig godt vannskadet av sommerværet 2011), da jeg vet hvor mange deler som må pusses. Så jeg kan GODT forstå om du ikke vil male i flere runder. ;)

Camillas Romantiske hjem sa...

Tror jeg ville gått for hvitt under og sort oppå, eller beise hele i drivved...fint med noen kontraster også! LEKKERT kjøkken dere har, og jeg så også et glimt av fiiineste lampa over bordet...sukk...den ønsker jeg meg:) Klem:)

Rosemary and thyme sa...

Lekkert kjøkken!

Jeg hadde valgt svart/hvit, men du har jo så god smak,så det blir nok fint det du bestemmer deg for!
Lykke til:)

Klem Tove

Prinser og Prinsesser v/ Irene Brenna sa...

Jeg hadde beiset den i drivvedfarge ;-) Kanskje bare et lett strøk. Da får du en trendy farge og den vil fremstår som mykere og mer i harmoni med det øvrige interiøret. Det hadde jeg gjort! :-)

Prinser og Prinsesser v/ Irene Brenna sa...

Tips: Når du velger farge så tenk hvordan fargen skiller seg ut i fra gulvet og det øvrige interiøret. Om du for eksempel maler bordet hvitt eller sort, så vil bordet skille seg enda mer ut i fra gulvet enn det gjør per i dag. Om du ønsker at bordet skal stå i mindre kontrast til gulvet og gjre litt mindre ut av seg, for å si det slik, så kan det være lurt å være en farge som står mer i stil til gulvet. Hvilket er begrunnelsen for at jeg anbefaler å beise i drivvedfarge. Drivvedfargen vil stå naturlig til kjøkkenviften i børstet stål, benkeplaten (som i skinn får en gråaktig farge), og gulvet, samtidig som det er en myk og god farge i kontrast til det hvite. Dersom du ønsker å fremheve bordet ordentlig, så vil for eksempel sort være kuult! Sort til hvitt er inn i tiden :-) Eller du kan være tøff og velge en helt annen kontrastfarge (knallrød, knallgul), som du eventuelt kan gjenta i andre elementer på kjøkkenet. Det kommer jo litt an på din egen stil. Om du ønsker å ha en mindre voldsom farge kan du velge lys blågrønn (mint). Det er en lekker farge. Men, husk altså da at bordet vil fremheves veldig i miljøet. Du kan også male bordet hvitt, da blir det mer anonymt og faller inn i det eksisterende, men fremdeles skape en god kontrast til gulvet, og vil i motsetning til en naturlig trefarge skille seg mer ut. Hvilken farge du velger dreier seg om i hvilken grad du ønsker å fremheve bordet i rommet :-) Husk at det aldri er for sent å male om igjen til en annen farge senere dersom du skulle angre eller trenge en forandring. Om du forresten har Photoshop kan du enkelt fargelegge bordet og se hvordan det ser ut på bildet ;-)

Prinser og Prinsesser v/ Irene Brenna sa...

Tips til farge. Sjekk denne lekre blågrønnfargen: http://4.bp.blogspot.com/_pKuLxlkZMXk/TK3XPKLsw1I/AAAAAAAAA3A/GOkuexjS74g/s1600/IMG_2147.JPG

Prinser og Prinsesser v/ Irene Brenna sa...

Jeg hadde ikke malt toppen sort, fordi du vil slite med å få toppen til å matche benken som ser melert ut? Du vil også måtte fly og tørke støv av bordet hele tiden ;-) Det er ikke noe poeng i seg selv at bordet skal 'kopiere' layouten på kjøkkenet ellers. Det er mer spennende å gjøre noe annerledes og gjerne konstrastfylt ;-) Fin farge på gulvet forresten!

Dad the Cowboy sa...

Jeg er enig med Smineet. Kanskje det ligger en marmorplate, eller en granittplate og slenger på landet?

Siw H sa...

Kjempe fint kjøkken du har :-D
Jeg er enig med Prinser og Prinsesser. Maler du toppen sort tror jeg også du vil slite med at du får riper i malingen om du har skarpe gjenstander på den osv...

Hva med å vokse eller olje toppen med enten klar voks/olje eller en med farge :-O

Det hadde jeg gjort og malt understellet hvitt.
Se bare på en del av Riviera Maison sine møbler med hvitt understell og treplater. De er jo nydelige. Men smaken er som baken, heldigvis ;-)

ELLEMELL sa...

eller male hele svart? både understell og topp?
går jo an og legge en større plate oppå, om du vil ha litt større øy, da løser du jo også problemet med malt overflate...:)

lykke til!
klem ellemell

Fruehuset sa...

hehe, så vittig!
Tørr nesten ikkje sei da, men eg har tenkte å ha akkurat det samme på mitt kjøkken.

Men det kan være det er litt for liten plass.

Eg har skrevet om det i eit tidligare innlegg, då var planen min å male understellet grønt:)

http://fruehuset.blogspot.com/2011/11/juleinspirasjon.html

Så morsomt at vi har så lik smak på kjøkken:)

Ha ein fin fin kveld:)

Anonym sa...

jeg ville helt klart valgt å male hele greia svart - kanskje litt blank?? Og så ville jeg valgt å legge på en tykk tre fjæl oppå - lage den stor og tykk så det er det det er - ellers - hvis det bare skal være en avlasningsbord/ øy - ville jeg ha lagt på samme plata som du har som benk plate - litt større kanskje - men at uttrykket ville jeg ha svart helt klart!!! Slik skiller den seg ut, samtidig som den passer inn!! Som du sier PLASS har du jo!!

Hem och Lycka sa...

Så snyggt! Jag hade målat underredet vitt och överdelen svart, för att matcha resten av köket. Kram Mia

Nicoline sa...

For det første så har du en helt fantastisk blogg osm jeg fant idag. Her ble jeg følger med en gang og skal legge deg til hos meg. Det hadde vært skikkelig kult ja om du hadde malt den i gul, som Line sier.
Men hvis du ser på bilde så ser det nesten ut som fargen er valgt ut ifra koppen han drikker av...
Hva med om du fant en farge som matcher en av de små paljettene på lampen din over spisestua?
Det er jo en veldig liten detalj men som man allikevel ser. DU kan jo da feks, male toppen i drivved og resten i "paljettfargen".
Blir spennende nå da å se hva det blir.
Klem Nicco

Anonym sa...

Hei, jeg ville malt en slags grønn turkis med marmor plate på toppen.

Beklager men bilr kjedelig med hvit og svart der også.

Go for it.

Hilsen
Anne Mette

Mitt lille hjem sa...

Jeg stemmer for hele i SVART :)

Klem
Christine

Supersnuppa sa...

Kjempestilig!
Kjøkkenet blir liksom ikke så stort og "ekko-aktig";) Mal hele greie svart;) Evt hvit med svart plate på toppen. Gleder meg til å se!