fredag 14. oktober 2011

Kjøkkenrenovering....bilderas!


Oi oi oi...nå var det lenge siden det har vært en oppdatering fra meg! De siste ukene ( og mnd) har vært ekstremt hektiske og jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, for å fortelle om hva vi har bedrevet tiden med!

Kjøkkenet er endelig på plass, det mangler endel fremdeles, men vi har hvertfall fått "flyttet" inn! 
For de som håper å se det ferdige resultatet - så må jeg skuffe dere. Ett ferdig bilde av kjøkkenet venter jeg med til litt mer er på plass, men jeg har lyst å ta dere med på prosessen så langt!


Dette har vært en renoveringsprosjekt hvor ALT er gjort! Vi har utført alt arbeidet selv, 
men vi har også fått god hjelp av familie, venner og nabo. 

Så hva har vi gjort?


 Vi har:

Revet hele det opprinnelige kjøkkenet ned til stenderverket.
Fornyet elektrisk annlegg - utført av elektriker
Byttet og flyttet rørsystem - utført av rørlegger
Skiftet vinduer og endret plassering av dem
Byttet ut to store vinduer med dobbel dør, og forstrerket bæring i veggen.
Isolert på nytt i tak og vegger
Platet vegger, grunnet, papir og maling.
Lagt nytt tak - (ferdigmalt trepanel)
Lagt nytt gulv - (heltre eikegulv)
Malt trapp og trappegang 
Ny kledning ute - der vi har skiftet vinduer.
Satt opp nytt kjøkken - heldigvis kom de i ferdige moduler....



Alle mann i arbeid!


Fredag 23 september var det rimelig god utluftning i huset. Må innrømme at jeg var spent på om huset ble tett før det ble natt - og det ble det akkurat...


Her er det (nesten) ferdige resultatet utvendig, og inne har taket og plater på veggene kommet opp! Det var en befrielse å slippe å gå rundt i, og se på isolasjon, bjelker og stenderverk.


Har du sett det amerikanske programmet Holmes on Homes? Om entreprenøren som reiser rundt og fikser opp hjem, hvor dårlige håndtverkere har vært inne å gjort en dårlig jobb før? Husker ikke helt hvilken kanal det går på, men mannen og jeg ser på det av og til. I ett av programmene så mannen i huset ett fantastisk gulvlegger verktøy! Noen dager senere hadde han bestilt verktøyet fra USA. Jeg var (som normalt) en smule skeptisk, men den fungerete utrolig bra - og gjorde gulvleggingen MYE enklere og raskere!


Her er trappen - den var ett kapittel for seg selv. Selve trappen var opprinnelig i ubehandlet gulnet furu og jeg måtte opp i 5 strøk på selve trappen, mens veggene rundt har fått hele 7 strøk for å få det helt hvitt!.....det ble noen timer med malerkosten det! ...og nei jeg har ikke glemt å male trinnene ;). Opprinnelig lå det ullfilt i trinnene som er fjernet.
Vi har ikke helt bestemt oss ennå, men vi kommer til å legge ned sisal eller ull-teppe der.


For 1 uke siden begynte vi endelig så smått å montere selve kjøkkenet, og i løpet av helgen var det så og si på plass! Det som gjenstår nå er:

Få opp fliser, listing av vinduer og maling av dem, vente på og bytte benkeplaten som var feilskjært (arg..), henge opp lamper, få på plass sokkel-lister og dekksider på halvøyen...og ellers litt småknask...

Ett komplett bilde av det ferdige kjøkkenet vil jeg som sagt vente med til litt mer er på plass....men det jeg kan si er at jeg så langt er VELDIG fornøyd - og ja - det er jaggu ikke langt fra sånn jeg har forestilt meg at det skulle bli!!

Før jeg avslutter, vil jeg bare si tusen takk til mine foreldre som har hjulpet med vindus-skifting, taklegging og montering av kjøkken. Svigerfar som har holdt det ryddig rundt huset, med å kjøre vekk søppel underveis. Svigermor og svigerinne som har passe ungene flere ganger.
Venner og naboer som har trådt til når det har trengtes bære hjelp og annet.

TUSEN TUSEN TAKK!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,

Så gøy å se. Vi er i samme situasjon, totalrenoverer et kjøkken (og stue). vinduene våre kommer ikke før i slutten av november, får håpe det ikke snør... ;)

Den "gulvleggermaskinen" hva heter den og hvor kjøpte du det?

Elisabet

Sommerlyst sa...

Hei Elisabeth, takk for koselig kommentar. Maskinen er kjøpt på ebay, og heter "Hardwood cleat nailer & wood floor stapler" :)

Masse lykke til med deres prosjekt!!!

Anno 2009 Hjem og sånt sa...

Oi, skal jammen meg si dere har hatt mye å henge fingrene i de siste månedene altså. Det har jo så langt gitt gode resultater også. Blir jo knallfint. Gleder meg til å se det endelige resultatet på kjøkkenet, og resten av huset;).

God helg;).
Klem

Vibeke / Mammas Hus sa...

For en fantastisk jobb dere har utført!! :) Det blir spennende å se hvordan det blir til slutt. :D

Holmes on Homes går på TLC, og det mye dårlig utførte jobber ;P

Villa Drømmeverden sa...

Så spennende med totalrenovering! Blir moro å se det ferdige resulatet:)

Kan se ut til at vi har litt samme smak når det gjelder kjøkken. Vi bygger hus, så her planlegges det mye!

Kommer tilbek hit:)

Klem fra Margit

Smineset sa...

Oi oi oi!! Dette ser veldig bra ut! Her ryker alle sparepengene til Minnie ører og sukkerspinn, så det blir dårlig med oppussin på oss på ei stund. Gleder meg til vi kan se resultatet "live". Klem fra Disney :)

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Wow, for et arbeid, så heldige dere er som har så mange rundt dere til å hjelpe er!!

Gleder meg til å se det ferigstellt!

Klem Anna

LilleKrutt sa...

Dere er så flinke :) Gleder meg til vi skal nyte en deilig kopp kaffe i nytt kjøkken!! Det blir bare utrolig lekkert. Vinduene var superfine! Håper også dere blir fornøyd med lampen :)

Jannicke sa...

...er det rart luften er gått ut?? det må være lov innimellom all oppussing, kjas og mas... :o) må være krevende, med jobb og unger ved siden av. men hjelpemeg så fint dere får det! gleder meg til å følge med videre :o)

God klem fra J.

Line E. Storjordet, Bergene Holm AS sa...

Jammen har dere stått på! Blir gøy å se kjøkkenet helt ferdig :)
Ville bare tipse om Bergene Holm Inspirasjonspris! Det er en pris for alle som har brukt tre i byggeprosjekter, og for 3. året på rad skal vi dele ut premier for til sammen 250.000 kr. Håper dere søker! Dere kan søke direkte fra våre nettsider, eller bestille søknadsskjema. Lykke til :)

Anonym sa...

Hei.
Kjempefin blogg du har. Eg vil gjerne vere med på konkurransen og "gjettar" at kaffemaskina har 16 ulike kaffi variantar. Har ikkje noko blogg, men følger med på din og får masse gode idear her.

Margunn

mnavarsete@hotmail.com