tirsdag 16. august 2011

Det bugner...

 

Vi er så heldige å ha fått oss en hage med både eple og plommetrær. Rips, bringebær, solbær, stikkelsbær, strilebær...ja det virker egentlig som det meste finnes i skråningen neden for huset. Akkurat nå bugner det regelrett av frukt og bær, så i ettermiddag tok jeg med meg lillebror på litt plommeplukking. Det vil si han hadde tålmodighet i 5 min - akkurat så jeg fikk knipset noen bilder- før han sprang avgårde....
Så mye hjelp var han...


Siden vi hverken klarer å spise alle plommene eller har kjøkken nå, til å foredle dem - blir det nok til at jeg forer kollegaene mine på jobb med mye plommer fremover.

 


Her ser dere ett lite glimt av huset i bakgrunnen.



I tillegg til plommer, så fikk jeg plukket inn noen kilo rips. Jeg var nok litt sent ute, for mye rips hadde fått en rosinaktig fasong...ikke lett å få tid til alt. Siden jeg ikke har noe sted lage noe av dem, så puttet jeg dem rett og slett bare i fryseren ( med stilk og alt). Er ganske så fersk på dette området... men håper jeg kan lage noe av de senere...Noen som vet?




In our new garden we have all sorts og fruits and berries. Today, me and my youngest,  harvested a big bowl of plums - and there are so much more to harvest! Since we can't eat it all, and since we don't have a kitchen right now, I´m gonna bring this bowl to work!



4 kommentarer:

Lilli@Home sa...

Nå må jeg jammen ut å sjekke mitt tre også. Har ikke så mange plommer som deg på treet vårt. Men noen blir til hver av oss uansett. ha en flott tirsdag kveld. Hilsen Lilli

Merete U sa...

Hei!
Deilig med hage! Det går helt fint å lage saft av rips som har vært fryst. Det gjør vi og ripssaft er en favoritt her i huset!

Hilsen Merete U

Anonym sa...

Hei

Saft er strålende selv om bærene kommer fra fryseren. Rips gele er også utrolig godt. Du kan låne satfkoker av meg når kjøkkenet er på plass.

Koselige bilder:)

Anita

Sjöboden sa...

Åh vad härligt!!

Vad fint ni har fått hemma.
kram Caroline