onsdag 22. april 2009

Hekta på hekling!


Nå håper jeg ikke jeg har skrudd forventningene til hekle-prosjektet mitt opp, for heklingen min er enn så lenge av det helt enkle slaget. Har lært meg ett mønster (mormor-lapper) og det holder jeg meg foreløpig til!


Som dere ser har jeg valgt å holde fargene i blått, grått og hvitt. En fargekombinasjon dere kanskje har sett går igjen flere steder i mitt hjem :)

I utgangspunktet skulle dette bli ett sofa-slumre teppe, men jeg fant ut at det kanskje var å ta seg litt vel mye vann over hodet - da hadde jeg måttet lage 150-200 lapper! Utålmodig som jeg er.. begrenset jeg meg litt.

Nei, i stedet skal dette bli ett lite slumre-teppe til Mikkel - da trenger jeg bare 70-80 lapper. Som dere kanskje har skjønt etter alle cicka beregningene, så følger jeg ingen fast oppskrift. Tror det blir fint likevel.

Jeg må ærlig innrømme at jeg er ganske overrasket over hvor kjekt det er å hekle. Hekling var bare noe bestemor drev med, og jeg hadde aldri trodd at jeg skulle sitte med heklenålen om kvelden...

Uansett, jeg synes så langt at hekling er mye enklere enn strikking, man står mye friere i utformingen og viktigst av alt så går det mye fortere! I tillegg er det lett å bære med seg rundt- men altså.... nå skal ikke jeg bli en sånn mor som sitter med hekletøyet i fanget til enhver tid...eller kanskje jeg blir det :D
.
Til slutt vil jeg takke Liv, med bloggen Livs Lyst som inspirerte meg så mye med det flotte teppet hun laget, at jeg sporenstreks kjørte til butikken og kjøpte garn og heklenål!! Det er jo umulig å ikke bli motivert av slike dyktige mennesker!!
.
Ha en strålende onsdag!
.
I dag skal jeg på barseltreff - siste før jeg begynner på jobb igjen! Sukk...
.
Vi sees!
Klem M

23 kommentarer:

Anonym sa...

dette blir veldig fint - du kan jo montere først 70 - 80 lapper og fortsette å hekle og så evt lage det større senere!!!

Lynetmor sa...

Hei, det teppet ser ut som om det blir kjempe fint :-) Lappene er jo fine! Ha en fin dag :-)

Guttemamma sa...

Jammen er du godt igang ja og det blir kjempefint!!! hekling er bra,bestemor eller ei...:-).Savner tiden med barseltreff jeg...kos deg!
Klem fra Anette

Jannicke sa...

Wow,
så flink du er!!

Jeg eier ikke tålmodighet på dette området,
så hekling og strikking overlater jeg til andre...

Men imponert blir jeg!!

Klem til deg ;o)

Anita fra hjerterommet sa...

Kjempepent blir det, bærer iallefall ikke preg av at det er første gang du hekler.. skulle tro du ikke har gjort annet. Enig i at hekling er enklere enn strikking og at det går mye mye fortere! Gleder meg til å se det ferdige resultatet.. neste prosjekt kan jo bli vesker du hekler for så å tove. På drops.no finner du masse oppskrifter gratis!

Anonym sa...

Flott og se at gamle tradisjoner blir ivaretatt. Kos deg med hekletøyet.
Inger Lise

Unknown sa...

det är jättefint!
Hälsning från Tyskland,

FrauSchmitt

Interiør 63º N sa...

Så flink du er da :O)Og så fint det blir ;O)
Jeg skulle også ønske jeg kunne lære å hekle, prøvde en gang, men jeg har nok for lite tolmodighet til slike ting, desverre....

Ha en fin dag

Kirsti

LIVS LYST sa...

Ja! Dette blir bra!!! Du er flink!!

Og tusen takk for link inn til meg idag!
Klem fra Ljo ;O)

Charlotte sa...

Det bliver et fint tæppe. Så flotte farver du har valgt - nærmest monokromatisk. Super flot!
Jeg vil så gerne lære at hækle. Jeg prøvede det som barn/halvstor jente, men kan ikke huske hvordan.
Fortsat god dag.
Hilsen Charlotte i DK.

Stoltzen2012 sa...

Det ble kjempefint Maj-Nan!! Jeg vet hvordan det er å ha planer om stooore ting, og så ende opp med en klutt eller et bittelite teppe.. De store slumreteppene får være langtidsprosjekt, men er vel ikke noe for utålmodige sjeler som oss ;) Du er flink!! Snakkes i morgen :o)

Englefryd sa...

Sååå flott. Utrolig lekre farger. Jeg kan jo også bare disse mormor lappene, så noe annet tror jeg er uaktuelt å hekle:-) I alle fall foreløping.
Blir maaaaaange lapper ja, men vi får håpe det er like kjekt hele veien da:-)
Også er jeg helt enig i at det er mye enklere enn å strikke, for det er nemlig kjempe vanskelig.

Litt trist at lille gutten begynner å bli så stor da, kjenner igjen den følelsen der...

Ha en fin hekle kveld:-)

Klem

mi-rachel sa...

flott fargekombinasjon!
passer perfekt hos deg.
så heldig du er som kan hekle!

Stjärnor & Champagne sa...

Jaja med lite tålamod är du nog snart där....Vad fint. Jag har nollkoll på stickning och virkning men beundrar alla andra som kan.

Stora stora kramen Anne

Smineset sa...

Flink!!!! Er det så gøy som det ser ut? Kanskje jeg må hive meg på bølgen... Utrolig flotte farger sammen!

Hils alle fra oss! :-) Klem

Bo med Lena sa...

Kjøkkenhåndklærne (hm..ble det riktig skrevet..vel du skjønner hva jeg mener) ligger ute nå. Løp og se! :) Tror det er noen som kunne passe hos deg der. Se på røde farger...for deg som liker litt amerikansk stil.

PS: jeg vil også lære å hekle. Det blir jo så fint!

Herskapelig shabby sa...

Så fine farger sammen!! Så veldig fint ut! Selv vet jeg ikke opp og ned på en heklepinne så er dypt imponert over at du i det hele tatt kan hekle!

Lykke til tilbake i arbeidslivet, alt har sin sjarm...

Livy sa...

Det blir så lekkert altså!! Du er skikkelig flink! Jeg er fortsatt på det stadiet at jeg ikke tørr å begynne med hekling enda - er skikkelig klønete når det kommer til håndarbeid.

Ønsker deg en fin torsdag:-)

Klem fra Livy

Peppermyntedrømmer sa...

Så flink du er!
Jeg har alltid hatt lyst til å kunne hekle,strikke eller sy..men jeg ser ut til å mangle det genet.. :)
Men hvis du påstår det er lettere enn å strikke må jeg kanskje prøve å lære meg å hekle..:)
De lappene du lager var virkelig inspirerende, og nydelige farger isammen:)

Tusen takk for hilsenen inne på bloggen min:)
Tar du deg en liten tur til inn dit, venter det en liten overraskelse til deg der;)

Interiør 63º N sa...

Hei igjen :O)

Har en award til deg på bloggen min!

Nyt dagen;O)

Kirsti

mi-rachel sa...

hei, det er nok ikke tenkt som en blomsterpotte.
mer en sånn oppbevaringskurv.
men det er jo bare fantasien som setter grenser vet du :)

Trude sa...

Kanllfine fargekombinasjoner. Dette håndarbeidet har du virkelig fått grepet på:-)

Eli Kristin Magnussen sa...

Så nydelig teppe i herlige farger, sukk... Du sier det er lett, men jeg vet ikke helt.. det eneste jeg kan hekle er kanter og grytelapper :D

Har du noen oppskrift på de lappene eller kanskje noen tips å dele til oss ferske? Skulle gjerne lært å hekle slike, de er så flotte. Bestemoren min heklet alltid, også slike lapper... :)

Nydelig blogg du har, tror jeg linker deg jeg. God helg!