lørdag 23. juni 2012

Mikkels sjørøverfest!


To dager på rad har vi nå feiret Mikkel minstemann. Han fyllte 4 år 19 juni, og på fredag hadde vi alle guttene fra barnehagen på besøk. I dag har vi hatt familie og venner til pølsefest og kakefest! Bildene i dette innlegget er fra barneselskapet - eller det er vel mer rett å si  f ø r  6 små pirater kom marsjerende.


Mikkel tok seg god tid til å studere bordet og var veldig interessert og nysgjerrig på alt. 
"Hvol, hal du kjøpt alt dette, mamma. 
Hvoldan hal du laget dette?" ;D 
Kaken ble han regelrett HOPPENDE glad for - og med en sånn reaksjon er jo alt verdt det.... 





På bordet hadde vi muffins med hvit glasur, gullpenger, sjørøverskip kake, marshmellows dyppet i sjokolade og jordbær/blåbær. Alt så ut til å falle i smak...for det gikk unna!


Serviettene rullet jeg sammen, bandt øyelappen rundt og stakk sugerøret med flagg nedi. 
Flagget har jeg forøvrig laget av elektrikertape. 
Jeg lagde også navnelapper av svart, rødt og hvitt papir.  I forkant hadde jeg printet ut dødningehodene på det hvite papiret. Copy/paste fra internett.


Pynten på muffinsene og formene de står i er kjøpt på Etsy.com. Det samme gjelder øyelappene, sugerørene og flaskene. Hvis du søker på f.eks Pirate party på Etsy - vil du få opp masse gøy!!



 Bursdagsgutten!


Henger du med fremdeles? Ble ett langt innlegg dette her...

Kaken, sjørøverskipet, er faktisk mye enklere å lage enn det kanskje ser ut som. 
Du finner mange bilder og oppskrifter etter ett raskt søk på sjørøverkake på nett. 
Men her kommer kortversjonen fra meg;
Bakte en langpanne sjokoladekake forrige helg og puttet i frysen. En frossen kake er lettere å håndtere når man skal bygge skip nemlig. Delte kaken i to på langs og skjærte en spiss i den ene enden på begge delene.  Deretter la jeg delene oppe hverandre, og skjærte vekk litt kake i midten. Dette brukte jeg til å bygge opp akterenden. Deretter var det bare å lime sammen og dekorere med glasur. Jeg brukte smørsjokoladekrem, da den er fast og fint. 



Seilene er laget av grillpinner og papir. Papiret dynket jeg i kaffe og tørket, for å få den litt gamle looken. Etter at jeg hadde klippet de i rett fasong, brant jeg rundt kantene...for å få skikkelig sjørøver look! Flaggene er også noe jeg fant på nett og printet ut. Ellers så har jeg pyntet med kanoner, gå planken, svømmende krokodiller og en liten skattekiste fyllt av sølvkuler/kakepynt. 
Det er bare til å bruke fantasien!



Lysene i gull festet jeg i bauen.  

Ellers var det full fart med 7 små gutter i hus - som en liten virvelvind - men fantastisk kjekt. 
Og jeg tror det var 6 små glade pirater som gikk hjem når festen var over!


Og hedersgjesten?

Han var som du ser... i storform!


13 kommentarer:

Villa Oss sa...

Wow! Så lekkert og gjennomført! Ikke rart lille pirat var i stor form :)

Fru Gullhår sa...

Det var litt av ein gjennomført fest :) Liker!!!
Kjempe fin blogg forresten ! :)
Hilde

Anne Grete sa...

Så utrolig kuult!! Blir nok aldri sjørøverfest her i gården med to jenter, men for en inspirasjon!! Takk som deler.. Nydelige bilder :)

Unknown sa...

Fantastisk!!!
Dette er vel det man kan kalle gjennomført ja:)
Tipper den lille sjørøveren var veldig fornøyd ♥

Flisan sa...

Wow !!! Gjennomført så det holder!
For en fin blogg - har lagt meg til som følger!!
God søndag
Klem :-)

Fru Fjeldhammer sa...

Lekkert, du er flink på dette med tema fester og bursdager1 nice...

Ha en fin søndag..
klem

ynde sa...

Wow! Det var jammen flott :) Sikkert ein superfornøgd gutt! Fin søndag til deg, klem Kjersti

Anonym sa...

Så gjennomført og flott laga til:)kanonfine bilder!
Fine søndag til deg!

Myke minutter sa...

Helt utrolig fantastisk!! Vi skal garantert ha sjørøverfest etter hvert for lillebror som nå er 2,5 år :) Ha en fin ukestart! Klemmer

Sommerjenten sa...

For et fantastisk bord! Du er rå! :) Her ser jeg en gjennomført jobb :)

Takk for inspirasjon!

Klem Lene :)

Anonym sa...

Helt imponert! Du er jammen kreativ og flink:)
Flott blogg, jeg har fulgt den lenge....men første gang jeg legger igjen kommentar:)
Trine

Natasha @ Northern Light Design sa...

This looks like the best party EVER!!!
Super cute decorations, yummy food and sweets, looks like everyone had fun :)

Anonym sa...

Utrolig flott, lekkert og ikke minst kreativt! Godt å se at andre også legger litt ekstra i barnebursdager:))
Dette skal du være stolt over!